Strefa Mieszkańca |
Nowa usługa NFZ - teleporady lekarskie
Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił TPK (Teleplatformę Pierwszego Kontaktu). Jest to platforma za pomocą której, po godzinach pracy podstawowej opieki zdrowotnej, w przypadku nagłego pogorszenia zdrowia, można telefonicznie uzyskać pomoc lekarską. Dotychczas pacjenci potrzebujący pomocy lekarskiej, mogli skorzystać z opieki Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Zielonce, w godzinach 8:00-18:00. W godzinach nocnych i w święta pomocy udziela Nocna Opieka Zdrowotna. NFZ zaproponował nową usługę, w ramach której z teleporady skorzystać można również w porze nocnej i w okresie świątecznym. Dzwoniąc pod bezpłatny, ogólnopolski numer TPK: Pod powyższym numerem dyżurują pielęgniarki, położne i lekarze, którzy udzielą pomocy dzwoniącym. Połączenie z numerem TPK jest bezpłatne i możliwe jedynie na terenie Polski.
Teleplatforma nie zastępuje świadczeń udzielanych przez nocną i świąteczną opiekę zdrowotną, której zadania pozostają bez zmian. TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że porady udzielane są przez telefon. Podczas porady telefonicznej, w razie potrzeby, pacjent może otrzymać e-receptę,
Zasady działania Teleplatformy pierwszego kontaktu Po połączeniu z numerem TPK 800 137 200, pacjent słyszy krótki komunikat informujący W pierwszej kolejności z pacjentem łączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadza wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia. Podczas tego połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną poradę, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić zaleceń co do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które mogą zagrażać życiu i zdrowiu, poinformuje dzwoniącego o konieczności pilnego kontaktu z numerem alarmowym 112, w celu wezwania zespołu ratownictwa medycznego. Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje dzwoniącego do lekarza, podczas tego samego połączenia. Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli w ocenie lekarza, pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu, może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz może również zalecić kontakt z nr 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego. Z usługi Teleplatformy pierwszego kontaktu mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, TPK oferuje udzielanie porad przez wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego. Aby skorzystać z porady pielęgniarki/położnej lub lekarza w ramach Teleplatformy poprzez wideoczat należy wejść na stronę internetową Narodowego Funduszu Zdrowia (www.nfz.gov.pl). Na wskazanej stronie, w prawym górnym rogu, znajduje się zakładka dedykowana Teleplarformie pierwszego kontaktu. Po kliknięciu tejże zakładki Pacjent zostaje przeniesiony na podstronę TPK: (https://www.nfz.gov.pl/kontakt/teleplatforma-pierwszego-kontaktu/), gdzie na dole znajduje się odnośnik, po kliknięciu którego Pacjent może połączyć się z tłumaczem Polskiego Języka Migowego, a następnie z personelem medycznym. Tłumaczenia w ramach Usługi wykonywane są przez doświadczonych tłumaczy Polskiego Języka Migowego (PJM). Treści tłumaczone przez tłumaczy języka migowego są traktowane jako poufne i nie są udostępniane osobom trzecim.
|
|
Kontakt
|