Pogoda
ban-organizacje pozarzadowe.png
ue.png
ban-inwestycje.png
ban-karta-duzej-rodziny.png
ban-zapytaj-burmistrza.png
ban-sms-zielonka.png
ban-karta-mieszkanca.png
ban-r500plus.png
ban-fo.png
ban-konsultacje.png
ban-dobrystart2.png
logo.png
                 
 
Modernizacja linii kolejowej E75 zbliża się do Zielonki
Prace związane z modernizacją linii kolejowej E75 na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) powoli zbliżają się do Zielonki. Będzie to okres utrudnień komunikacyjnych, ale po zakończeniu modernizacji centrum Zielonki i obiekty kolejowe zmienią się prawie nie do poznania.
 
Linia kolejowa E 75 „Rail Baltica” jest linią o priorytetowym znaczeniu, stanowiącą część przebiegającego od Polski do Finlandii I paneuropejskiego korytarza transportowego, który wchodzi w skład transeuropejskich sieci transportowych TEN-T. Korytarz ten, łączący Warszawę przez Kowno i Rygę z Tallinem oraz Helsinkami, ma ogromne znaczenie polityczne i strategiczne, jest to bowiem jedyne połączenie kolejowe krajów bałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.

Modernizacja linii kolejowej E 75 Warszawa – Białystok – granica państwa (Rail Baltica) na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) ma na celu dostosowania jej do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich (docelowo do 200 km/h) oraz 120 km/h w ruchu towarowym. Obecnie, ze względu na stan torów, maksymalna dopuszczalna prędkość jazdy wynosi 120 km/h, dodatkowo, w wielu miejscach występują częściowe ograniczenia prędkości, nawet do 30 km/h.

Inwestycja obejmuje odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) o długości ok. 66,4 km. W etapie I wszystkie elementy infrastruktury kolejowej zmodernizowane zostaną do V=160 km/h, a niektóre z nich od razu przystosowane zostaną do V=200 km/h. Dotyczy to układu geometrycznego torów, peronów i obiektów inżynieryjnych, urządzeń trakcyjnych i układów zasilania oraz zabezpieczeń związanych z ochroną środowiska. Dostosowanie pozostałej infrastruktury, poprzez budowę skrzyżowań wielopoziomowych (likwidacja wszystkich przejazdów w poziomie szyn) oraz wdrożenie ERTMS przewidziane zostało do realizacji w etapie II, w kolejnej perspektywie finansowej.

Modernizacja obejmie 60 obiektów inżynieryjnych (wymiana, remont lub budowa nowych), w tym 10 wiaduktów kolejowych, 3 wiadukty drogowe, 9 mostów kolejowych, 7 przejść pod torami, 19 przepustów, 11 przepustów dla płazów z konstrukcjami naprowadzającymi i 1 przejście dla zwierząt średnich.

Ponieważ nieznacznie zmieni się położenie układu torowego, zmodernizowane zostaną wszystkie przejazdy kolejowe położone na tym odcinku linii. Niektóre z przejazdów zostaną zlikwidowane, a w ich miejsce powstaną wielopoziomowe skrzyżowania w postaci wiaduktów lub tuneli. Część przejazdów zostanie objęta całkowitą likwidacją, o ile pozwoli na to niewielkie znaczenie drogi, a dojazd do osiedli zapewniony jest w inny sposób.

Z powodu planowanej przebudowy stacji i przystanków wszystkie dotychczasowe kładki dla pieszych zostaną rozebrane i zastąpione przez nowe przejścia pod torami wyposażone w urządzenia zapewniające dostęp do peronów osobom o ograniczonej zdolności poruszania się. Dojścia do tych przejść również będą posiadać schody, windy i pochylnie. Wszystkie zmodernizowane stacje i przystanki osobowe otrzymają jednolity, kompleksowy, automatyczny system informacji podróżnych. Zarówno urządzenia nagłaśniające, jak i ich oprogramowanie, umożliwią automatyczne generowanie komunikatów o dowolnej treści (technologia Text-to-Speech). Informacje będzie można nadawać w języku polskim oraz dwu językach obcych (angielskim i rosyjskim). System zapewni możliwość nadawania komunikatów na wybrany peron, grupę peronów, całą stację (przystanek osobowy) lub wszystkie lokalizacje na obsługiwanym obszarze. Stacje i przystanki wyposażone zostaną również w sieci megafonowe, system wyświetlaczy na peronach i w budynkach dworców, oznakowanie stałe oraz w zintegrowaną sieć zegarową. System informacji megafonowej będzie miał możliwość sterowania automatycznego i ręcznego z LCS Tłuszcz oraz zdalnego za pomocą szyfrowanego połączenia internetowego. W celu eliminacji hałasu na wszystkich odcinkach realizacyjnych zastosowane zostaną ekrany akustyczne. Łączna długość ekranów wyniesie ok. 57 km.

Inwestycja podzielona została na 8 odcinków realizacyjnych: I a – szlak Rembertów – Zielonka Bankowa; I b – szlak Zielonka Bankowa – Zielonka; II – szlak Zielonka – Wołomin; III a – stacja Wołomin; III b – szlak Wołomin – Tłuszcz; IV a – stacja Tłuszcz; IV b – szlak Tłuszcz – Łochów; V – Łochów – Sadowne ze stacją Łochów.
 
Odcinek I a – szlak Rembertów – Zielonka Bankowa. ZOBACZ ZAKRES PRAC

Na odcinku między Rembertowem a Zielonką Bankową planuje się budowę jednego nowego przepustu oraz wymianę dwóch wiaduktów kolejowych i sześciu przepustów. Zlikwidowany zostanie jeden przejazd kolejowy, natomiast na trzech innych podwyższona zostanie kategoria przejazdu do „B” – z samoczynną sygnalizacją świetlną i półrogatkami.

W rejonie przejazdu kolejowego w Rembertowie – w osi ulic Mokry Ług i Czwartaków – powstanie zupełnie nowy przystanek osobowy Mokry Ług. Dwa perony naprzemienne jednokrawędziowe wyposażone będą w rampy wjazdowe dla osób poruszających się na wózkach. Na peronach zamontowane zostaną estetyczne wiaty i ławki. Przystanek obsługiwać będzie mieszkańców okolicznych osiedli, a zwłaszcza domów położonych po obu stronach ulicy Czwartaków.

Obecnie funkcjonujący przystanek osobowy Zielonka Bankowa zostanie całkowicie zmodernizowany. W miejsce istniejącego peronu powstaną dwa perony naprzemienne jednokrawędziowe wyposażone w pochylnie zapewniające łatwy dostęp dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Zainstalowane zostaną także nowe wiaty peronowe z ławkami. Zmodernizowane zostanie również znajdujące się obok przejście dla pieszych z dojściem do peronu. Wzdłuż linii, na długości ok. 3 km, ustawione zostaną ekrany akustyczne. Dla odcinka I a wydane zostało pozwolenie na budowę – trwają roboty.
 
 
Odcinek I b – szlak Zielonka Bankowa – Zielonka ze stacją Zielonka. ZOBACZ ZAKRES PRAC

Na odcinku między Zielonką Bankową a stacją Zielonka zlikwidowane zostaną dwa przejścia kategorii E, a także przejazd kolejowy kat. B na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą wojewódzką nr 634. W miejscu tego przejazdu powstanie wiadukt drogowy, którego budowa zakończy się w 2016 r. Zmodernizowany zostanie istniejący most kolejowy oraz wiadukt drogowy i wyremontowane będą dwa przepusty.

W miejsce zlikwidowanego przejazdu kolejowego przy stacji Zielonka, w ciągu ulicy Kolejowej, powstanie nowy tunel drogowo-pieszy.

Na stacji Zielonka rozebrany zostanie stary peron, a w to miejsce powstaną dwa nowe perony z wiatami. Na perony prowadzić będą zadaszone wejścia z nowego przejścia podziemnego łączącego obie strony miasta. W celu zapewnienia dostępu na perony osobom o ograniczonej możliwości poruszania się, projektuje się wykonanie wind osobowych przystosowanych do przewozu osób na wózkach oraz osób z wózkami i rowerami. Stacja otrzyma też nowy budynek nastawni przy ul Leśnej w pobliżu skrzyżowania z ul. Kolejową. Dalej, przed mostem kolejowym, zbudowane zostanie także nowe przejście pieszo-rowerowe. Wzdłuż linii, na długości ok. 4,5 km, ustawione zostaną ekrany akustyczne.

W porozumieniu z władzami miasta Zielonka zaplanowano budowę dodatkowego skrzyżowania bezkolizyjnego w ciągu ulic Inżynierskiej i Leśnej z przejazdem nad ulicą Kolejową w postaci wiaduktu łączącego ulicę Leśną z ulicą Słowackiego. Dokumentacja projektowa jest wykonywana w ramach obecnej perspektywy finansowej, a budowa planowana jest po otrzymaniu środków finansowych w następnej perspektywie na lata 2014 – 2020.

W celu określenia harmonogramu realizacji robót dla odcinka I b konieczne jest jeszcze pozyskanie pozwolenia na budowę.
 
 
Na podst. materiałów PKP PLK
więcej na stronie rail-baltica.pl
Wyślij link mailem
Pdf
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się
baner program lemur dla przedszkola.png
szczepienia.png
koronawirus copy.png
dyżur.png
deklaracja dostępności cyfrowej.png
b1.png
b2.png
b3.png
unia button maly.png
telefony alarm.png
bilet.png
nsp_250x250px.jpg
spis.png
II tunnel.png
SMOG.png
geo_m.jpg
ochrona danych.png
baner Podatki SMS Email.jpg
baner_eko_zielonka5.jpg
c1.png
baner niskoemi.png
c2.png
poradnictwo rodzinne.png
c5.png
c3.png
c4.png
ob_cyw.png
baner hałas przy s8.png
newsletter.png
rewitalizacja2.jpg
bgov_2017.png
wrotamazowsza.png
zielonka_archiw2.jpg
Kontakt
ul. Lipowa 5
05-220 Zielonka
tel. Centrala:(22) 761 39 00
fax. (22) 761 39 35
baner www UE.png
Godziny pracy urzędu:
poniedzialek:    8.00-17.00
wtorek-czwartek:    8.00-16.00
piątek:    8.00-15.00
Konto bankowe:
Banko PKO BP
59 1020 1026 0000 1302 0260 8149
125-133-48-16
NIP:
013269730
REGON: