Strefa Mieszkańca
Strefa Mieszkańca |
Modernizacja linii kolejowej E75 zbliża się do Zielonki
Prace związane z modernizacją linii kolejowej E75 na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) powoli zbliżają się do Zielonki. Będzie to okres utrudnień komunikacyjnych, ale po zakończeniu modernizacji centrum Zielonki i obiekty kolejowe zmienią się prawie nie do poznania.
Linia kolejowa E 75 „Rail Baltica” jest linią o priorytetowym znaczeniu, stanowiącą część przebiegającego od Polski do Finlandii I paneuropejskiego korytarza transportowego, który wchodzi w skład transeuropejskich sieci transportowych TEN-T. Korytarz ten, łączący Warszawę przez Kowno i Rygę z Tallinem oraz Helsinkami, ma ogromne znaczenie polityczne i strategiczne, jest to bowiem jedyne połączenie kolejowe krajów bałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.
Modernizacja linii kolejowej E 75 Warszawa – Białystok – granica państwa (Rail Baltica) na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) ma na celu dostosowania jej do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich (docelowo do 200 km/h) oraz 120 km/h w ruchu towarowym. Obecnie, ze względu na stan torów, maksymalna dopuszczalna prędkość jazdy wynosi 120 km/h, dodatkowo, w wielu miejscach występują częściowe ograniczenia prędkości, nawet do 30 km/h. Inwestycja obejmuje odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) o długości ok. 66,4 km. W etapie I wszystkie elementy infrastruktury kolejowej zmodernizowane zostaną do V=160 km/h, a niektóre z nich od razu przystosowane zostaną do V=200 km/h. Dotyczy to układu geometrycznego torów, peronów i obiektów inżynieryjnych, urządzeń trakcyjnych i układów zasilania oraz zabezpieczeń związanych z ochroną środowiska. Dostosowanie pozostałej infrastruktury, poprzez budowę skrzyżowań wielopoziomowych (likwidacja wszystkich przejazdów w poziomie szyn) oraz wdrożenie ERTMS przewidziane zostało do realizacji w etapie II, w kolejnej perspektywie finansowej. Modernizacja obejmie 60 obiektów inżynieryjnych (wymiana, remont lub budowa nowych), w tym 10 wiaduktów kolejowych, 3 wiadukty drogowe, 9 mostów kolejowych, 7 przejść pod torami, 19 przepustów, 11 przepustów dla płazów z konstrukcjami naprowadzającymi i 1 przejście dla zwierząt średnich. Ponieważ nieznacznie zmieni się położenie układu torowego, zmodernizowane zostaną wszystkie przejazdy kolejowe położone na tym odcinku linii. Niektóre z przejazdów zostaną zlikwidowane, a w ich miejsce powstaną wielopoziomowe skrzyżowania w postaci wiaduktów lub tuneli. Część przejazdów zostanie objęta całkowitą likwidacją, o ile pozwoli na to niewielkie znaczenie drogi, a dojazd do osiedli zapewniony jest w inny sposób. Z powodu planowanej przebudowy stacji i przystanków wszystkie dotychczasowe kładki dla pieszych zostaną rozebrane i zastąpione przez nowe przejścia pod torami wyposażone w urządzenia zapewniające dostęp do peronów osobom o ograniczonej zdolności poruszania się. Dojścia do tych przejść również będą posiadać schody, windy i pochylnie. Wszystkie zmodernizowane stacje i przystanki osobowe otrzymają jednolity, kompleksowy, automatyczny system informacji podróżnych. Zarówno urządzenia nagłaśniające, jak i ich oprogramowanie, umożliwią automatyczne generowanie komunikatów o dowolnej treści (technologia Text-to-Speech). Informacje będzie można nadawać w języku polskim oraz dwu językach obcych (angielskim i rosyjskim). System zapewni możliwość nadawania komunikatów na wybrany peron, grupę peronów, całą stację (przystanek osobowy) lub wszystkie lokalizacje na obsługiwanym obszarze. Stacje i przystanki wyposażone zostaną również w sieci megafonowe, system wyświetlaczy na peronach i w budynkach dworców, oznakowanie stałe oraz w zintegrowaną sieć zegarową. System informacji megafonowej będzie miał możliwość sterowania automatycznego i ręcznego z LCS Tłuszcz oraz zdalnego za pomocą szyfrowanego połączenia internetowego. W celu eliminacji hałasu na wszystkich odcinkach realizacyjnych zastosowane zostaną ekrany akustyczne. Łączna długość ekranów wyniesie ok. 57 km. Inwestycja podzielona została na 8 odcinków realizacyjnych: I a – szlak Rembertów – Zielonka Bankowa; I b – szlak Zielonka Bankowa – Zielonka; II – szlak Zielonka – Wołomin; III a – stacja Wołomin; III b – szlak Wołomin – Tłuszcz; IV a – stacja Tłuszcz; IV b – szlak Tłuszcz – Łochów; V – Łochów – Sadowne ze stacją Łochów. Na odcinku między Rembertowem a Zielonką Bankową planuje się budowę jednego nowego przepustu oraz wymianę dwóch wiaduktów kolejowych i sześciu przepustów. Zlikwidowany zostanie jeden przejazd kolejowy, natomiast na trzech innych podwyższona zostanie kategoria przejazdu do „B” – z samoczynną sygnalizacją świetlną i półrogatkami. W rejonie przejazdu kolejowego w Rembertowie – w osi ulic Mokry Ług i Czwartaków – powstanie zupełnie nowy przystanek osobowy Mokry Ług. Dwa perony naprzemienne jednokrawędziowe wyposażone będą w rampy wjazdowe dla osób poruszających się na wózkach. Na peronach zamontowane zostaną estetyczne wiaty i ławki. Przystanek obsługiwać będzie mieszkańców okolicznych osiedli, a zwłaszcza domów położonych po obu stronach ulicy Czwartaków. Obecnie funkcjonujący przystanek osobowy Zielonka Bankowa zostanie całkowicie zmodernizowany. W miejsce istniejącego peronu powstaną dwa perony naprzemienne jednokrawędziowe wyposażone w pochylnie zapewniające łatwy dostęp dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Zainstalowane zostaną także nowe wiaty peronowe z ławkami. Zmodernizowane zostanie również znajdujące się obok przejście dla pieszych z dojściem do peronu. Wzdłuż linii, na długości ok. 3 km, ustawione zostaną ekrany akustyczne. Dla odcinka I a wydane zostało pozwolenie na budowę – trwają roboty. Na odcinku między Zielonką Bankową a stacją Zielonka zlikwidowane zostaną dwa przejścia kategorii E, a także przejazd kolejowy kat. B na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą wojewódzką nr 634. W miejscu tego przejazdu powstanie wiadukt drogowy, którego budowa zakończy się w 2016 r. Zmodernizowany zostanie istniejący most kolejowy oraz wiadukt drogowy i wyremontowane będą dwa przepusty. W miejsce zlikwidowanego przejazdu kolejowego przy stacji Zielonka, w ciągu ulicy Kolejowej, powstanie nowy tunel drogowo-pieszy. Na stacji Zielonka rozebrany zostanie stary peron, a w to miejsce powstaną dwa nowe perony z wiatami. Na perony prowadzić będą zadaszone wejścia z nowego przejścia podziemnego łączącego obie strony miasta. W celu zapewnienia dostępu na perony osobom o ograniczonej możliwości poruszania się, projektuje się wykonanie wind osobowych przystosowanych do przewozu osób na wózkach oraz osób z wózkami i rowerami. Stacja otrzyma też nowy budynek nastawni przy ul Leśnej w pobliżu skrzyżowania z ul. Kolejową. Dalej, przed mostem kolejowym, zbudowane zostanie także nowe przejście pieszo-rowerowe. Wzdłuż linii, na długości ok. 4,5 km, ustawione zostaną ekrany akustyczne. W porozumieniu z władzami miasta Zielonka zaplanowano budowę dodatkowego skrzyżowania bezkolizyjnego w ciągu ulic Inżynierskiej i Leśnej z przejazdem nad ulicą Kolejową w postaci wiaduktu łączącego ulicę Leśną z ulicą Słowackiego. Dokumentacja projektowa jest wykonywana w ramach obecnej perspektywy finansowej, a budowa planowana jest po otrzymaniu środków finansowych w następnej perspektywie na lata 2014 – 2020. W celu określenia harmonogramu realizacji robót dla odcinka I b konieczne jest jeszcze pozyskanie pozwolenia na budowę. Na podst. materiałów PKP PLK więcej na stronie rail-baltica.pl |
|
Kontakt
|