Strefa Mieszkańca |
Rozmawialiśmy o drugim tunelu w Zielonce
We wtorek 12 kwietnia 2015 r. w Zespole Szkół im. Prezydenta Ignacego Mościckiego przy ul. Inżynierskiej odbyło się spotkanie dotyczące planów budowy drugiego tunelu pod torami w Zielonce i koncepcji połączenia ulic: Inżynierskiej-Leśnej-Słowackiego. Spotkanie zorganizował Burmistrz Miasta Zielonka na wniosek radnych. Potrzeba spotkania była też wynikiem rozmów z mieszkańcami okolic ul. Inżynierskiej. Temat wywołał duże zainteresowanie wśród mieszkańców. Na sali zgromadziło się około 150 osób. Spotkanie składało się z dwóch części. W pierwszej burmistrz Grzegorz Dudzik oraz wiceburmistrz Adam Kot przedstawili aktualną sytuację dotyczącą modernizacji kolei na terenie Zielonki, w tym plany PKP PLK związane z budową tunelu w ul. Kolejowej, budowę nowej stacji Zielonka oraz koncepcje budowy drugiego tunelu oraz połączenia ulic Leśnej i Słowackiego wiaduktem nad tunelem w ul. Kolejowej. Na wstępie przypomniano, że zakres obiektów infrastrukturalnych związanych z budową przejść i przejazdów w Zielonce jest realizowany przez PKP PLK w oparciu o porozumienie podpisane z Inwestorem, w którego zakres wchodzi: wykonanie tunelu w ul. Kolejowej, wykonanie dwóch przejść z wejściem na perony, tj. na wysokości Miejskiego Gimnazjum i na wysokości ul. Dziennikarskiej, oraz zaprojektowanie tunelu drogowego wraz z połączeniem ulic Inżynierskiej-Leśnej- Słowackiego i zgłoszenie tej inwestycji do realizacji w II etapie programowania, realizowanym do 2020 r., a także zgłoszenie do realizacji budowy przejścia pieszo-rowerowego łączącego ulice Przemysłową z Korczaka. Taki zakres prac uzgodnionych z PKP PLK, a szczególnie wskazanie budowy przejazdu drogowego w ul. Inżynierskiej, był wynikiem przyjęcia uchwały przez Radę Miasta Zielonka w poprzedniej kadencji. W drugiej części spotkania głos oddano mieszkańcom, którzy mieli możliwość zadawania pytań oraz wygłoszenia opinii w tym zakresie. Część mieszkańców z rejonu ul. Inżynierskiej i Leśnej wyrażała swoje wątpliwości dotyczące realizacji tunelu, obawiając się zwiększenia ruchu samochodów w tej części miasta. Burmistrz zwracał uwagę, że realizacja tunelu w ul. Inżynierskiej może dojść do skutku dopiero po wybudowaniu tunelu w ul. Kolejowej. W związku z tym Miasto planuje budowę nowej ulicy Inżynierskiej, a także ul. Leśnej, by dostosować te drogi do swobodnego przejazdu. Tunel w ul. Inżynierskiej ma pełnić funkcję lokalną, dla samochodów osobowych. Ze względu na ograniczoną wysokość tunelu nie będzie mógł nią przejechać samochód ciężarowy. Niektóre głosy przeciwne zlokalizowaniu tunelu w ul. Inżynierskiej, sugerowały, że drugi tunel powinien powstać w ul. Przemysłowej, lub powinny powstać dwa dodatkowe w obu lokalizacjach. Mieszkańcy os. Wolności byli przeciwni takiemu rozwiązaniu. Na spotkaniu podkreślono, że dzięki dobrej współpracy z Inwestorem, zakres prac, które przewiduje się do realizacji w Zielonce, znacząco się powiększył. Wstępnie, jeszcze na początku 2011 r., Kolej miała wykonać w centrum Zielonki wyłącznie tunel w ul. Kolejowej oraz jedno przejście przez tory, razem z wejściem na perony, na wysokości ul. Łukasińskiego. Dzięki porozumieniu z PKP PLK wypracowanym przez samorząd Zielonki, Kolej ma wykonać oprócz tego drugie przejście przez tory, wraz z wejściem perony, na wysokości ul. Dziennikarskiej, wiadukt drogowy na DW 634, a także zaprojektować połączenie ulic Słowackiego i Leśnej oraz mniejszy tunel w ul. Inżynierskiej oraz przejście pieszo-rowerowe w ul. Przemysłowej. Tunel w ul. Inżynierskiej ma pełnić wyłącznie funkcję tunelu dodatkowego. Prace związane z budową tunelu w ul. Kolejowej mają zacząć się już w połowie tego roku, natomiast ewentualna realizacja tunelu w ul. Inżynierskiej może zacząć się dopiero w drugim etapie finansowania modernizacji linii E75, do 2020 r. |
|
Kontakt
|