Strefa Mieszkańca |
Rozstrzygnięto konkurs czytelniczy w SP3
Książka to czynnik ubierający naszą duszę - pisał Henryk Sienkiewicz . W Szkole Podstawowej nr 3 w Zielonce rozstrzygnięto konkurs plastyczny dla młodszych dzieci - ,,Moja ulubiona książka”. Konkurs poprzedzony został lekcjami bibliotecznymi, rozmowami na temat książek i lekcjami promującymi czytelnictwo. Wpłynęło wiele prac. Odbyło się uroczyste rozstrzygnięcie konkursu na które zaproszono wszystkie dzieci biorące udział w konkursie i poczęstowano słodyczami. Wręczono 15 dyplomów i nagród. Uczniowie otrzymali książki, słodycze i drobne nagrody. Wszyscy wyszli zadowoleni. Stały kontakt dziecka z książką ma bardzo istotny wpływ na rozwój jego osobowości. Książka oddziałuje – poprzez swe treści – na myśli, uczucia i postępowanie, rozwija wrażliwość na piękno języka, wzbogaca słownictwo, pogłębia i poszerza wiadomości i zainteresowania, daje możliwość zrozumienia innych ludzi i otaczającego świata oraz pobudza wyobraźnię. Od dawna psychologowie zwracają uwagę rodzicom nauczycielom i wychowawcom, że czytanie literatury odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju intelektualnym dziecka. Szczególnie docenia się jego funkcję dydaktyczną, wychowawczą profilaktyczną a także terapeutyczną. Czytanie książek pozwala uchronić dziecko od negatywnych emocji, smutku, żalu czy gniewu, które silnie przeżywa. Literatura dziecięca kształtuje pozytywne wzory osobowe. „Chodzi o to, aby uczeń rozumiejąc rzeczywistość realną... nabrał pewnego dystansu do ...wirtualnej. Jeżeli uczeń rozumie, potrafi ocenić źródła pisane, drukowane, audiowizualne, potrafi korzystać z tych źródeł i widzi ich przydatność w swojej codziennej pracy, wtedy nasze obawy o przypadkowy kontakt młodego człowieka z nieodpowiednią informacją np. z Internetu będą mniejsze.” Podsumowując te informacje, uważam że pojawienie się konkurencji dla słowa drukowanego, ze strony audiowizualnych środków przekazu sprawiło, że tym bardziej musimy dbać o edukację czytelniczą dzieci. Proces wdrażania do czytelnictwa, kształtowania nawyku obcowania z książką i czasopismem powinien rozpoczynać się od najmłodszych lat. W opanowaniu odbioru słowa pisanego, który jest najtrudniejszym przekazem i doborze lektur, powinni pomóc dziecku rodzice, nauczyciele i bibliotekarze.
|
|
Kontakt
|